Svenskanationalparker.Nu

Projektet

Under 2015 dök en idé upp hos mig, en idé om att ta den kunskap som jag redan skaffat under kortare och enklare försök till att fota timelapse, att omvandla denna kunskap till något riktigt och ambitiöst. Att besöka alla landets nationalparker och dessutom fotografera allt med stillbildskamera och sedan göra film om detta.

Bakgrunden var att det finns flera duktiga timelapse-fotografer både i Norge och Finland och eftersom jag både imponerades av skönheten i vissa av dessa filmer samt tyckte att nog fasiken kan Sverige komma med något liknande så bestämde jag mig för att besöka alla svenska nationalparker och fotografera dem och göra en längre timelapse-film.

Om timelapse

Timelapse är en teknik som bygger på att kameran som används för att skapa denna film tar en stillbild, väntar en kort stund och tar ytterligare en bild, processen upprepas till dess att angivet antal bilder är tagna. Därefter sätter man alla bilder i en följd och skapar en film av det hela. Vill man sedan addera dramatik och känsla kan man låta kameran flytta sig en aning mellan varje bild, resultatet blir då att kameran ser ut att göra en normalsnabb kamerarörelse medan filmen upplevs som en vanlig film i normal hastighet. Att fotografera en timelapse-film (ett klipp) tar allt från några få minuter till flera timmar. Timelapse kan dessutom användas för att snabbt förmedla processen där man bygger t.ex. ett hus etc. Då kan kameran vara inställd på att ta några få bilder per dygn under ett eller flera års tid.

Att uppskatta tidsåtgången till en filmsekvens görs relativt enkelt genom att ta totalt antal bilder och dela med 25 (antal bilder/25) och då får du svaret i antal sekunder film du har. Med i beräkningen ska du ta hur långt förlopp du vill ha avbildat t.ex. en solnedgång från sent dagsljus till dess att stjärnhimlen visar sig och det är helt mörkt kan ta ungefär tre timmar. Tar du då en bild var 10s har du 360bilder på 1h och 1080st bilder på 3h vilket ger ca 40sek film. Det du då också ska ha med i beräkningen är att om varje bild är ca 16mb (rawfil från en 16MP kamera) stor så måste du ha plats på ditt minneskort för 17GB bilder. När du sedan kommer till att just fotografera en stjärnhimmel så räcker oftast inte 10s exponeringstid utan varje bildruta behöver ofta vara 15-20s och för att kameran sedan ska hinna ”ladda om” och processa bilden behöver du ytterligare ca 5s. Totalt blir alltså varje exponering nästan 30s lång vilket gör att även om du skulle vilja åka ut och bara få en kortare sekvens så kommer du förmodligen bli stående 1.5-2h.

Utrustning

Efter noga utvärdering och många misslyckanden är nuvarande lösning en uppsättning med tre rörliga axlar under filmen. Jag kan fn. låta kameran glida i sidled (slide), vrida kameran horisontellt (pan) och vinkla kameran upp och ner (tilt) detta görs med dedikerad utrustning från den amerikanska tillverkaren Dynamic Perception.

Framtida planer

Just nu utvärderar jag möjligheten att byta ut den fantastiska Nikon D4s som används för stora delar av projektet till dags dato. Detta för att kunna spara antal exponeringar på kamerans slutare till ”normala” fotoprojekt och dessutom hitta en mindre och lättare lösning. Idéer finns om att införskaffa en Nikon Z7 alternativt en Nikon D850 under 2019 och även att byta ut utrustningen från Dynamic Perception. Fördelen med en Nikon Z7 eller D850 vore dels att den är mindre och lättare än en fullformat spegelreflexkamera, dessutom har den en mer högupplöst sensor (46megapixel) vilket möjliggör timelapsefilm i upplösning upp till 8K. Att det är en spegellös kamera gör också att man förmodligen skulle kunna fotografera hela projektet med elektronisk slutare vilket inte på något sätt sliter på kameran.

Idéer om att byta ut timelapse-utrustningen finns också och där är först och främst Syrps produkter väldigt intressanta. Vad som händer med dessa båda planerade inköp återstår att se men pga. rådande familjesituation har beslut fattas om att minska mängden tid för detta projekt under första halvåret av 2019. Därefter är förhoppningen om att kunna skala upp och försöka beta av flera av de redan besökta nationalparkerna under Q3 och Q4 2019 samt Q1 2020.

Den färdiga filmen

I skrivande stund (nov 2018) så är planen att sätta ihop ett antal sekvenser (ett kort timelapse-klipp) till en längre film från varje nationalpark, dessa filmer ska sedan klippas ihop till en längre film med alla 30 nationalparker. Uppskattningsvis skall varje nationalparksfilm ta allt mellan 45sek till 3-4minuter. Vilket då uppskattningsvis skulle kanske leda till en total längd på filmen på ungefär 30-40 min. Det är ganska långt och därför kommer stor vikt läggas vid att hålla filmerna så korta som möjligt och så intressanta / vackra som bara är möjligt. Stor vikt kommer även läggas på att sätta musik som förstärker de visuella intrycken.

Som en intressant parallell kan tilläggas att 30 min film med 25st bilder /sek ger ett totalt antal bilder för att skapa denna film på 45 000st. Med tanke på att sekvenser kommer klippas bort eller trimmas ner så kan man säkert utgå från att ca 60 000bilder gissningsvis kommer fotograferas, kanske något mer eller något mindre. Det ger totalt en storlek på detta projekt på ungefär 3 600 000mb eller 3,6TB. Enbart för raw-filerna, då tillkommer ca: 1,3 TB för JPG filerna samt 600GB för 30min 8K film. Det ger 5,5TB totalt utrymme!! Gissningsivs så är detta i underkant, då det blir massa extra testfiler. Flera timmar med behind the scenesfilmer i 4K osv. En realistisk uppskattning är snarare kanske 8-9TB för hela projektet!

Utmaningar

De största utmaningarna har hittills varit:

  1. Utrustningen
  2. Rätt stämning och känsla i filmerna
  3. Att få tiden att räcka till
  4. Sällskap och det sociala
  5. Redigering och arbetsflöde
  6. Dokumentation

Utrustningen

Utrustningen har helt klart varit den största utmaningen och även om själva kameran nästan presterat felfritt så bjuder den inte på så hög upplösning (Nikon D4s ger 16MP vilket är tillräckligt för 4K). Dessutom är kameran stor och tung och svår att ha med på kortare turer där packningen bara kan vara begränsad. Timelapse utrustningen är det som helt klart bjudit på de största problemen och framförallt kommunikation och dyl mellan motorkontollen och den externa kontrollen som styr ljusmätningen vid längre fotograferingstider (en s.k. ramper). Det här är både komplext och har dessutom vid flera tillfällen inte fungerat ens i närheten av vad den bör klara av. Denna utrustning har dessutom både varit tung och dessutom tagit lång tid att sätta upp vilket gjort att det inte på något sätt gått att vara spontan med fotograferingen.

Rätt stämning och känsla

Rätt stämning och känsla i filmerna är minst sagt en utmaning och inte helt något man kan styra själv. Kombinationen med att det rent generellt är svårt och dessutom kräver att man är på rätt plats vid rätt tillfälle samt att utrustningen varit komplex och tagit tid att sätta upp och ibland ändå inte fungerat som planerat har gjort att många missade fina chanser har gått förbi samt att jag valt att undvika att ta vissa sekvenser då jag "sparat" inför en kanske bättre situation.

Tidsbrist

Det här är väl något som alla lider av, att få tiden att räcka till kräver både planerande och att man inte slösar med sin tid. Min ambition med det här projektet har varit att vara effektiv, tänka och planera så mycket som möjligt i förväg så att jag är på rätt plats vid rätt tid och får rätt material med mig hem. Det har dock vid flera tillfällen misslyckats med tanke på att utrustningen inte funkat som planerat.

Sällskap och det sociala

Att fota timelapse är tidsödande. Vill du ha en solnedgång på film så måste du stå med din kamera under hela den tiden det tar. Vill du ha en film där vintergatan rör sig över natthimlen då måste du stå ett antal timmar i mörkret. I Sverige finns ett fåtal andra som sysslar seriöst med timelapse och dessa är inga jag umgås med och har haft någon större kontakt med än så länge. Därför har det blivit så att jag mestadels står själv och fotar och det innebär dagar iväg från familjen och mycket ensamtid i skogen.

Redigering och arbetsflöde

När två dagars fotograferande kan generera ungefär 4000bilder och kanske 140GB bildmaterial så kräver det att man sedan hanterar dessa bilder på ett logiskt, förutsägbart sätt som gör att när bilderna ska processas så görs det exakt samma med allt material för att få det i kvalitetsmässig toppklass.

Dokumentation

Då projektet vuxit betydligt mot hur jag trodde det skulle se ut i början så har projektet också krävt att jag börjar dokumentera mer, både för att spara tid men även för att jag vill kunna se tillbaka och se hur projektet vuxit och vad jag sett under mina besök. Därför har jag dels satt i ordning en ganska omfattande text och bild dokumentation för mig själv. Dessutom har jag bestämt mig för att kunna visa mina besökare hur det går, därav att jag startat en vlogg om allt detta.